lørdag den 21. september 2024

Håndteringen var slem, men hånden var alligevel det værste: Gyldendals korrekturbrølere


”Tillykke med din nye roman, men hvad skete der med forsiden?” spurgte bogredaktøren på et af de mere prominente tidender mig ved Gyldendals efterårsreception – og gav mig et chok. For jeg anede ikke, hvad han talte om, trods det at jeg havde haft bogen liggende på mit skrivebord i et par dage. Hvorfor skulle jeg kigge på forsiden, når jeg nu kunne den udenad? Jeg mumlede noget til afsked, skyndte mig tilbage til min plads ved bordet og tjekkede min mail. 

Noget foresvævede mig om en kollega, der havde skrevet … ja, der var den; hun havde skrevet: ”PS: Stavefejlen på forsiden har du sikkert for længst set.” Næ. Men da jeg kom hjem og kiggede på min roman, var det rigtigt. Genren var SPÆNINGSROMAN.  

Jeg havde haft forsiden til endelig godkendelse før tryk. ”Jeg har ikke læst korrektur endnu. Kan du finde noget?” spurgte min redaktør pr. mail. Og jeg svarede:




Så redaktøren havde set det, men ...? 

Nogle dage senere såkaldt postede Informations Niels-Ivar Larsen på Facebook, at der var nogen, der burde have røde ører.




Røde ører? Det var vist kun mine, der var røde. Redaktøren svarede overhovedet ikke på min henvendelse og ghostede derpå min agent, som ringede til hende 10 dage i træk.

Men det skulle såmænd blive meget værre. 

Nu begyndte der nemlig at komme reaktioner fra dem, der havde fået frieksemplarer og havde læst bogen – om der ikke var lige lovlig mange trykfejl i? 

HVAD? Trykfejl? Vi havde svedt over den korrektur hele sommeren.

Jeg tilbragte nu en hel dag med at køre satskopien gennem retmintekst.dk, som alle skribenter burde bruge – og som jeg burde have brugt. Men helt ærligt – med en nidkær redaktør, en professionel korrekturlæser og mig selv, som også er ulideligt nidkær? Det faldt mig ikke ind.

Men se nu, hvad retmintekst fandt: næsten 200 fejl/trykfejl i en roman på 346 sider. 


Alt tyder på, at det var første, ikke-korrekturlæste sats, der var røget direkte i trykken. Sker helt sikkert for den bedste. 

I hvert fald sker det for det hæderkronede forlag. På samme hæderkronede forlag trækker man også stikket og opretholder radiotavshed i stedet for med det samme at reagere og gå i gang med brandslukning. Så kan forfatteren sidde der og hive sig i fletningerne og undre sig over, hvad der egentlig foregår.
  
Først da jeg henvendte mig direkte til den litterære direktør, fik jeg et svar, der lovede omtryk, men jeg skulle lede længe efter ansvarstagen, endsige noget, der bare lignede en undskyldning.

Der var jo fejl i bøger, fik jeg at vide, men det var ikke så godt med forsiden. Næsten 200 fejl i selve bogen er bare ærgerligt og helt normalt? Really?

Så hvad var det værste: hånden eller håndteringen? Håndteringen var ødelæggende for min respekt for et forlag, jeg har været på i 26 år; men hånden var alligevel det værste: Enhver, der ikke har grød mellem ørerne, ved, hvor ødelæggende sådan en omgang er for en roman, særlig da nummer to i en trilogi. Det gør ikke kun den pågældende bog radioaktiv, men tager den forrige og kommende med.

Jeg smutter. Jeg skal ud at finde mit gode humør. Det bliver svært.