onsdag den 28. august 2024

Hvem er kaosagenterne?

Der er så mange personer i romanen, at min redaktør næsten brød grædende sammen en tredjedel inde i den. "Åh, nej, ikke en til," skrev hun i margin på side 102, hvor endnu en agent, der også er ornitolog, dukker op for at studere Navalnys fængsel med sin fuglekikkert. Men der skulle komme mange flere, mennesker og grådanfald. Jeg håber, at personoversigten foran i bogen hjælper. For når alt kommer til alt, var der altså over 900 mennesker i Harry Potter.

 

Kaosagenterne er alle de mennesker, der er involveret i undsættelsen af Navalny og Saakashvili. Nogle, langt de fleste, er fiktive, herunder de to russiske afhoppere Anya og Roman, der melder sig til tjeneste i MI6 netop på det tidspunkt, hvor den kaotiske (og fiktive) MI6-chef Aidan Turner får en fiks idé om at befri Navalny – samtidig med, at en tidligere britisk toppolitiker (som burde være genkendelig) og Adam Michnik, som er en levende polsk menneskerettighedsforkæmper, går med præcis samme tanker.


Om det så er de to MET-politibetjente, Poul og Daniel, der passer min fiktive russiske afhopper Roman op, mens han belurer MI6-bygningen, så er de også virkelige mennesker. Selv samme Poul og Daniel passede nemlig mig op i januar 2024, da jeg lidt for nidkært og i bidende kulde fotograferede detaljer fra MI5-bygningen. Men efter at have vist pas og forsikret dem om, at jeg bare var en sød, gammel dame, der skrev en roman om Navalny – "Hvem er Navalny?", spurgte de gudhjælpemig – endte det i en hyggelig samtale, hvorunder jeg måtte love dem, at de fik en rolle i min bog.  

 

Næsten alle personer involveret i befrielsesaktionen i Georgien er rigtige mennesker: Mikheil ”Misha” Saakashvili var Georgiens 3. præsident og begik den i Putins øjne store synd at have held til at europæisere Georgien og vende Rusland ryggen. Og selvom han var flot og fed under sin præsidentperiode (2004-2013)…



 

…  sidder han i dag på tredje år fængslet i fængselsafsnittet af et hospital i Tbilisi og er 60 kg lettere på grund af tungmetal-forgiftning, som han selv mener er begået af selveste Putin, der engang svor, at han ville hænge Saakashvili op i nosserne:




Hans ekskone, den tidligere førstedame i Georgien, hollandske Sandra Roelofs, er en af tre kvinder, der har børn med Saakashvili, og én ting var de – i min roman – enige om: Faren til deres børn skulle ikke hensygne i et fængsel. Her er Sandra, som jeg er lidt forelsket i:



 

Den anden er Sopho Nizharadze, som repræsenterede Georgien ved Eurovision i 2007. Saakashvili tilbød hende jobbet som kulturminister i hans regering, men det endte bare med et barn:



 

Den tredje er den ukrainske parlamentariker Lisa Yasko, som Saakashvili mødte, da han gik til hånde for Zelenskys regering, og prompte besvangrede:


 

De tre får hjælp af krigshelten Mamuka Mamulashvili, lederen af Den Georgiske Legion, som kæmper mod russerne i Donbas, og som jeg også er lidt lun på – don't tell anyone.





Fiktive Roman og Anja får også hjælp af en slags krigshelt i undsættelsen af Navalny, nemlig den russiske Caesar, hvis paramilitære enhed, Freedom for Russia, har lavet sabotage–aktioner i Kursk og Belgorod, og som nu er en del af den ukrainske hær:






Og så er der alle Caesars mænd. Alle fangevogterne, alle de fængslede dissidenter. Og Saakashvilis mor. Afhopperen Greg, den georgiske agent Keto og Masha Gessen, hvis afskårne bryster har geopolitiske konsekvenser. Har jeg fået det hele med? Næppe.