Velkommen til Susanne Stauns blog, Suzys blob, en sørgeligt forsømt blog om løst & fast om romaner, diverse – og skørlevned under krimimessen, fra dengang den stadig var sjov.

tirsdag den 6. januar 2015

Vi burde alle være feminister

Havde nær glemt at sige, at Chimanda Ngozi Adichies Ted Talk, We should alle be feminists, nu er oversat til dansk – af yours truly –  og udgivet som såkaldt single:






“....Men jeg kan huske, at mens jeg blev ved og ved med at fremsætte mine argumenter, kiggede Okoloma på mig og sagde: Du er jo feminist.

Det var ikke et kompliment. Det sagde hans tonefald mig – samme tonefald, som man ville bruge, hvis man sagde: Du støtter terrorisme.

Jeg vidste ikke præcis, hvad ordet feminisme betød. Og jeg ville ikke have, at Okoloma vidste, at jeg ikke vidste det. Så jeg lod som ingenting og argumenterede videre. Det første jeg havde i sinde at gøre, når jeg kom hjem, var at slå ordet op i ordbogen.”



Hele talen fra TedxEuston kan høres her. Den er tiden værd.