Velkommen til Susanne Stauns blog, Suzys blob, en sørgeligt forsømt blog om løst & fast om romaner, diverse – og skørlevned under krimimessen, fra dengang den stadig var sjov.

torsdag den 30. januar 2014

Indstillet til Palle Rosenkrantz-prisen

Den nominering er faktisk et par uger gammel, men jeg har haft travlt med rollen som boksepude og click-generator for Politiken. Det er gået ud over kernefunktionen, men nu, hvor jeg igen kan læse det avisen, må jeg ikke glemme at prale med det. 

Frederiksborg Amtsavis gør det kort og fyndigt:

“Det Danske Kriminalakademi sætter pris på Susanne Staun. Staun, lokal og internationalt anerkendt krimiforfatter, er nomineret til årets Palle Rosenkrantz-pris.

Staun er nomineret for Helt til Grænsen fra 2013, som er seneste roman i trilogien om retsmedicineren Maria Krause. Trilogien er solgt til syv lande.

De øvrige nominerede er Robert Galbraith, Philip Kerr, Henning Mankell, og Andrew Taylor.

- Jeg er dybt beæret over at blive nomineret i selskab med så store, internationale forfattere. Faktisk kunne jeg mærke rødmen brede sig, da jeg først blev gjort bekendt med nomineringen. Men det er nok bare mig, der er snobbet, siger hun med et skævt smil. 

I 2010 blev forfatterens Døderummet tildelt Harald Mogensen-prisen for bedste danske kriminalroman, ligeledes af Det Danske Kriminalakademi. Døderummet er første roman i trilogien og var også var indstillet til Weekendavisens Litteraturpris og den skandinaviske krimipris, Glasnøglen. 

Blandt tidligere modtagere af Palle Rosenkrantz-prisen er den engelske forfatter P.D. James, danske Leif Davidsen og norske Jo Nesbø.Vinderen bliver offentliggjort cirka den 1. marts og prisen uddeles i forbindelse med krimimessen i Horsens, som finder sted den 5. og 6. april.