Velkommen til Susanne Stauns blog, Suzys blob, en sørgeligt forsømt blog om løst & fast om romaner, diverse – og skørlevned under krimimessen, fra dengang den stadig var sjov.

søndag den 19. oktober 2008

Lisa Selander & Lisbeth Sallander

Så kom de alligevel, de frygtede beskyldninger: “Du har nok læst Stieg Larsson, hva'bar! Heh!“
Ja, det da ved grød jeg har, og, ja, jeg er temmelig vild med Lisbeth Sallander og ville meget gerne løfte hende ud af Larssons bøger og ind i mine, det er da helt sikkert. Men nu forholder det sig således, at min Lisa Selander, som er retsmediciner i Cornwell og ligner en hest, opstod i mit hoved i foråret 1998 og udkom på papir i efteråret 1999 — Som arvesynden, side 53 — endnu før Lisbeth Sallander var blevet en fræk tanke i Larssons hoved, hvad jeg ikke kan datere nøjagtig. Derimod står det fast, at Mænd der hader kvinder, den første bog i Millenium-trilogien, udkom i 2005.

Så HOP I HAVET!

Min Lisa Selander er opkaldt efter min brors svenske eks-kæreste af samme navn, som optræder i telefonbogen over Linköping & omegn. Hun lignede nemlig en (køn) hest, og så havde hun indvendinger imod, at jeg altid brugte nulevende personers navne. Det var da ikke til at stå for.